Diagnoza
Głównym narzędziem diagnostycznym jest:
badanie poziomu inteligencji przy użyciu testów lub skal bezsłownych (np. skala bezsłowna Wechslera, test Ravena, skala Columbia),
Skala Wechslera
Skala służy do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej.
Składa się z:
sześciu testów słownych (Wiadomości, Podobieństwa, Arytmetyka, Słownik, Rozumienie oraz Powtarzanie Cyfr jako test zastępczy)
sześciu testów bezsłownych (Uzupełnianie Obrazków, Porządkowanie Obrazków, Wzory z Klocków, Układanki, Kodowanie oraz Labirynty jako test zastępczy).
Test Ravena
Służy do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej.
Spotyka się różne warianty testów Ravena.
Standardowa wersja składa się z 60 zadań - pięć serii A, B, C, D, E po 12 zadań każda.
W każdej serii zadania mają wzrastający poziom trudności.
Występują również warianty testów Ravena, np. dla dzieci lub dla osób ponadprzeciętnie inteligentnych.
http://iqget.pl/?r=slideshare
COLUMBIA - Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia
Test niewerbalny służący do oceny poziomu dojrzałości umysłowej dziecka, definiowanej jako "zdolność do rozumowania".
Dla dzieci od 4. do 10. roku życia (próba ogólnopolska).
Zastosowanie: diagnoza rozwoju umysłowego.
Test szczególnie przydatny do badania dzieci głuchych oraz cierpiących na porażenie mózgowe.
Składa się z 70 tablic.
Zadaniem osoby badanej jest wskazanie na każdej z tablic rysunku nie wiążącego się z pozostałymi.
badanie audiometryczne (mające na celu wykluczenie zaburzeń mowy wynikających z upośledzenia słyszenia tonów o wysokiej częstotliwości oraz głuchoty),
badanie fizykalne wykluczające zaburzenia strukturalne i czynnościowe narządów mowy,
badanie słuchowych potencjałów wywołanych, które pozwalają na wykluczenie uszkodzenia drogi słuchowej.
Terapia
Pozytywne efekty terapeutyczne przynoszą przede wszystkim ćwiczenia nastawione na częste powtarzanie codziennych wypowiedzi, w wyniku czego procesy językowe stają się bardziej automatyczne, a tym samym w mniejszym stopniu wymagają uwagi.
Stwierdzając afazję u dzieci terapeuta opisuje zjawiska językowe i zaburzenia funkcji poznawczych tak jak to czyni wobec dorosłej osoby z afazją.
Dziecko, dzięki mechanizmom plastyczności mózgu, ma większe szanse na powrót do umiejętności komunikacyjnych.
Z afazją mowy od lat mierzy się bohater reportażu, Antoś Westrych.
O tym, jak pomóc dzieciom, które nie formułują swoich potrzeb w tradycyjny sposób rozmawialiśmy z Iwoną Stępniewicz ze stowarzyszenia "Mówić bez słów".
http://dziendobry.tvn.pl/video/afazja-mowy,108,newest,10976.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz