Wyszukaj

środa, 30 maja 2012

Diagnoza i terapia

    Diagnoza
     Głównym narzędziem diagnostycznym jest:
     badanie poziomu inteligencji przy użyciu testów lub skal bezsłownych (np. skala bezsłowna Wechslera, test Ravena, skala Columbia),


     Skala Wechslera
    Skala służy do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej.
    Składa się z:
    sześciu testów słownych (Wiadomości, Podobieństwa, Arytmetyka, Słownik, Rozumienie oraz Powtarzanie Cyfr jako test zastępczy)
    sześciu testów bezsłownych (Uzupełnianie Obrazków, Porządkowanie Obrazków, Wzory z Klocków, Układanki, Kodowanie oraz Labirynty jako test zastępczy).


     Test Ravena
    Służy do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej.
    Spotyka się różne warianty testów Ravena.
    Standardowa wersja składa się z 60 zadań - pięć serii A, B, C, D, E po 12 zadań każda.
    W każdej serii zadania mają wzrastający poziom trudności.


    Występują również warianty testów Ravena, np. dla dzieci lub dla osób ponadprzeciętnie inteligentnych.
    http://iqget.pl/?r=slideshare


    COLUMBIA - Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia
    Test niewerbalny służący do oceny poziomu dojrzałości umysłowej dziecka, definiowanej jako "zdolność do rozumowania".
    Dla dzieci od 4. do 10. roku życia (próba ogólnopolska).
    Zastosowanie: diagnoza rozwoju umysłowego.
    Test szczególnie przydatny do badania dzieci głuchych oraz cierpiących na porażenie mózgowe.


    Składa się z 70 tablic.
    Zadaniem osoby badanej jest wskazanie na każdej z tablic rysunku nie wiążącego się z pozostałymi.


    badanie audiometryczne (mające na celu wykluczenie zaburzeń mowy wynikających z upośledzenia słyszenia tonów o wysokiej       częstotliwości oraz głuchoty),


    badanie fizykalne wykluczające zaburzenia strukturalne i czynnościowe narządów mowy,
    badanie słuchowych potencjałów wywołanych, które pozwalają na wykluczenie uszkodzenia drogi słuchowej.
    Terapia
     Pozytywne efekty terapeutyczne przynoszą przede wszystkim ćwiczenia nastawione na częste powtarzanie codziennych wypowiedzi, w wyniku czego procesy językowe stają się bardziej automatyczne, a tym samym w mniejszym stopniu wymagają uwagi.


     Stwierdzając afazję u dzieci terapeuta opisuje zjawiska językowe i zaburzenia funkcji poznawczych tak jak to czyni wobec dorosłej osoby z afazją.
     Dziecko, dzięki mechanizmom plastyczności mózgu, ma większe szanse na powrót do umiejętności komunikacyjnych.


    Z afazją mowy od lat mierzy się bohater reportażu, Antoś Westrych.
    O tym, jak pomóc dzieciom, które nie formułują swoich potrzeb w tradycyjny sposób rozmawialiśmy z Iwoną Stępniewicz ze stowarzyszenia "Mówić bez słów".
     http://dziendobry.tvn.pl/video/afazja-mowy,108,newest,10976.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz